donderdag 3 november 2022

Dag 5: Dana Village - Petra

Klik hier voor meer foto's van deze dag

[Klik op het fototoestel voor foto's]

Na een onrustige nacht, waarbij we allebei dikwijls wakker werden, werden we getrakteerd op een prachtig zicht vanop het balkon. We konden direct gaan ontbijten. Iedereen moest er om 7u30 zijn. Aiaia, hoe pover was me dat! Enkel plat brood, yoghurt maar zonder honing, een gekookt ei en rauwe groenten. Ik koos er eens dadels bij maar moet zeggen dat ik ze in België lekkerder vind.
We laadden onze valiezen in en begonnen aan de enige wandeling zonder gids van 1,5 uur. Het begon goed en we stapten steeds meer richting canyon. We passeerden een bronnetje, moesten soms water oversteken en de temperatuur was prima. Wat was het er rustig en mooi! Op een bepaald moment ging het pad steil omhoog langs een afgrond, zodat we besloten om hier maar terug te keren. Een ander koppel zag het ook niet zitten. Op de terugweg waren er plots 3 paadjes dus we moesten
op goed geluk kiezen welke het juiste was. Er was nergens markering of leuning. Het was hier volledig de natuur en jezelf. Er passeerden een paar herders met geiten en een ezel die het gewicht droeg. Wat was dat weer een belevenis. Ze liepen ons bijna omver!
Al bij al was dit toch nog een leuke wandeling. We hebben allebei wel last in onze benen van de steile klim gisteren. En we moeten vandaag en morgen net zoveel stappen!
We genoten nog even van het landschap voor we echt uitcheckten. Zelfs van in de douche en op toilet kan je de bergen in kijken. en is er een raam tot op de grond. Als wc met een view kan dit zeker tellen!
We moesten het diner nog betalen. Daar vroegen ze 15 JOD voor: echte afzetterij voor in dit land. Er was echter niks anders, dus je moest wel. We zijn hier nog geen enkele keer een restaurant tegengekomen waarvan ik dacht daar kunnen we eten.
Op weg reden we voorbij een begraafplaats.  Dat was wel een stop waard. Sommige waren gewoon hopen aarde met een betonsteen op, bij andere stond een tegel.
Elk land heeft daarin toch zijn eigen gewoontes.
Onderweg moesten we weer stoppen voor de politie. We hadden toch niet te snel gereden? Gelukkig niet. Dat is wel een raar systeem. Als er een bord staat om je snelheid te verlagen kan je dat best snel doen want dan wordt er ook gecontroleerd. Als er politie staat, word je tegengehouden moet je betalen. Staat er op die plek geen politie kom je er zonder boete vanaf.
Ik check nog eens mijn mails in de auto en bleek er een van het reisbureau bij te zitten. We krijgen voor vandaag en morgen een upgrade naar een 5*hotel! Geen idee waarom maar wel leuk zo.
Aangekomen bleek het alvast veelbelovend.  We moesten onze bagage uit de auto halen, de auto werd de parking ingereden. De kamer was nog niet klaar, dus vertrokken we alvast te voet naar Petra.
Met onze Jordan Pass konden we direct binnen. Eerst volgde een lange wandeling door een kloof. Er was veel volk, dus moeilijk om mooie foto's te trekken. Het was een brede kloof en er reden autootjes af en aan met mensen die zich liever lieten meevoeren.
Aan het eind zag je de prachtige Schatkamer al verschijnen. Echt magnifiek! Het was er heel druk met mensen die betaalden om een rondje op een kameel te maken en ezels stonden te wachten om je verder te brengen.
Wij vervolgden onze weg te voet en kwamen zo uit bij de rotsgraven. We maakten een afslag naar een wandeling naar boven waar we in zo'n royal graf naar binnen konden. Er waren er meerdere en die hadden allemaal mooie kleuren op de muren en plafonds. Het leek wat op graffiti maar dan met meer structuur in.
Verder stonden er ook nog restanten van kerken en van een Romeinse tempel waarvan nog talrijke zuilen recht stonden.
Dit alles blonk in de zon, echt heel mooi ! We blijven maar onze ogen uitkijken, vooral owv de grote oppervlakte dat dit gebied weer bestrijkt.
Daarna wandelden we de hele weg terug, een dik uur lang. Met 22000 stappen op de teller was het wel genoeg geweest.
We keken nog even in lokale restaurantjes welke er best uit zagen zodat we konden vergelijken met in het hotel.
Daar bleek het 1,5 keer zo duur te zijn, dus de beslissing was snel gemaakt.
Voor het tijd was om te eten, dronken we nog koffie op de kamer.
We wandelden daarna weer terug, aten een lekkere pizza en updaten de blog. Daarna keken we nog een film op het grote tv scherm waar zelfs Netflix opstaat. Joepie!
Wat een heerlijke dag weer!